سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مواد معدنی

نقش ضروری مواد معدنی در بدن حیوانات:
بدن جانوران از سه قسمت آب، مواد آلی و غیر آلی تشکیل شده است. بخش غیرآلی بدن از مواد معدنی (Mineral) تشکیل یافته است. مواد معدنی، گروهی از مواد مغذی می باشند که ضرورت وجود آنها در جیره غذایی دام، طیور و آبزیان تشخیص داده شده است. املاح معدنی فقط 4 در صد از وزن بدن حیوانات را تشکیل می دهند ولی به علت نقش های مختلف در واکنش های بیوشیمیایی بدن از اهمیت ویژه ای برخودار هستند. مواد معدنی فاقد انرژی و پروتئین بوده ولی برای مصرف انرژی و پروتئین ونیز متابولیسم مواد غذایی، لازم می باشند.
یدات کلسیم ( CaIO3)2
میزان ید در این محصول برابر با 63-64 درصد است، این محصول برای تامین ید در مکمل ها استفاده می شود. تنها عملکرد شناخته شده ید، به عنوان جزئی از هورمون تیروکسین است، چنانچه آمینواسید تیروزین و ید تامین شوند، بدن خود قادر به سنتز این ترکیبات می باشد. هورمون تیروکسین در افزایش رشد و متابولیسم بدن حیوان نقش دارد. ماهیان ید را از آب از طریق BRANCHIAL PUMPS و از غذا بدست می آورند. جیره های فاقد آرد ماهی الزاما باید با ید غنی شوند.
علائم کمبود ید:
- گواتر ( در آبزیان نیزHyperplasia در غده تیروئید آبزیان )
- تولد نوزاد های کم مو، ضعیف و مرده
یدات پتاسیم و یدورپتاسیم (KIO3و KI)
میزان ید در یدات پتاسیم برابر با 60-59 درصد و در یدور پتاسیم 76 درصد است. این محصولات نیز برای تامین ید در مکمل ها استفاده می شوند، کمبود ید در اینجا نیز عملکردی برابر با یدات کلسیم دارد.
سولفات مس (CuSo4.5H2O)
میزان مس در این محصول 24-25 درصد است. مس همراه با آهن جذب شده و در پروسه های متابولیک شرکت می کند. زمانی که جیره های غذایی فاقد از مس باشند، سطوح آهن نیز در بافت ها کاهش می یابد.
نقش مس:
- تشکیل هموگلوبین
- کمک به جذب آهن از روده و مصرف آهن در ساخت هموگلوبین
- مورد نیاز برای رنگ طبیعی مو و پشم
- کاهش حساسیت به عفونت در بره
علائم کمبود مس:
- کم خونی، کاهش رشد و اختلالات استخوانی
- اسهال و ناباروری
- تغییر رنگ مو و پشم
- اختلالات دستگاه گوارشی، آسیب به مغز و طناب نخاعی
- Sway bac ( پشت جنبان) در بره ها که اگر در زمان تولد اتفاق بیافتد برگشت ناپذیر است و تنها راه پیشگیری از آن تغذیه میش با مکمل های مس می باشد.
- پشم نخی شکل
کمبود مس در گوسفند و بزهایی که در چراگاه های غنی از مولیبدیوم چرا کرده اند، اتفاق افتاده است. افزایش مولیبدیوم و یا سولفور باعث کاهش دسترسی بدن به مس و کمبود مس می شود.
سولفات منگنز (MnSo4.1H2O)
میزان سولفات منگنز در این محصول 32-34 درصد است. منگنز دارای عملکرد کو-فاکتوری در بسیاری از سیستم های آنزیمی نظیر SuperOxide Dismutase و آنزیم های شرکت کننده در اکسیداسیون آمینواسیدها، اسیدهای چرب و گلوکز می باشد.
علائم کمبود:
- تاخیر رشد و رشد غیر طبیعی در بخش های مختلف بدن (در ماهیان کوتاه شدن بدن)
- نارسایی تولید مثل
- ناهماهنگی در عملکرد نوزادان
- تاخیر در باروری و سقط جنین در بزها
- تضعیف تاندون در جوجه ها
- برگشتگی سر به عقب در جوجه ها
سولفات کبالت (CoSo4.7H2O)
میزان کبالت در این محصول 21-22 درصد است. کبالت جزئی از ویتامین ب12 (سیانوکوبالامین) می باشد. طیور باید از نظر این ویتامین تامین شوند. میکروارگانیسم های شکمبه به اندازه کافی این ویتامین را برای گوسفند، بز و سایر نشخوار کنندگان تولید می کنند.
برخلاف مس، کبالت در بدن به میزان زیاد جمع نمی شود و مصرف تدریجی و میزان کم آن، در نهایت منجر به مسمومیت حاد کبالت نمی شود.

?با ما در ارتباط باشید   ??????
??عضویت در کانال تلگرام   https://telegram.me/nrdco
??ارتباط  تلگرامی  با مدیر   @ehsanmoradib
? سایت شرکت    www.nrdco.ir
?ایمیل    nrdco.ir@gmail.com
?تلگرام و تماس  09376748920
???تماس  09105967660
? ??تماس  09213194340
???فکس  08338224673
???دفتر  08338250501
??? دفتر 08338250563
??کد پستی  6715613388  
شرکت نیک رویش دالاهو
( مهندس احسان مرادی )