سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کنجاله سویا و نقش آن در تغذیه طیور

کنجاله سویا و نقش آن در تغذیه طیور
در میان منابع پروتیینی برای تغذیه ی طیور ، کنجاله ی حاصل از دانه های روغنی به ویژه سویا بیش از سایرین مورد نظر است
، کنجاله سویا پس از ذرت بیشترین اهمیت را دارد. کنجاله سویا ماده غذایی مناسبی جهت تامین پروتئین جیره طیور می باشد که از لحاظ اقتصادی، بهداشتی و ترکیبات موجود حائز اهمیت است. کنجاله سویا حاوی مواد سمی به نام ممانعت کننده های پروتئاز است که باعث جلوگیری ازهضم پروتئین می شوند. به دلیل وجود این سموم، تغذیه دانه خام سویا و کنجاله حرارت ندیده آن در دامداری ها، رشد حیوان را به تاخیر می اندازد و طول دوره پرورش را بیشتر می کند. حرارات باعث غیر فعال شدن این سموم می گردد و از این راه می توان تا حدود زیادی این اثرات را خنثی کرد. در فرایند تهیه دان پلت، سویا در معرض حرارت قرار گرفته و موارد فوق برطرف می شود. تحقیقات بر این نظر تاکید داشته که کنجاله سویا برای حداکثر کیفیت می بایست حرارت مناسبی دیده باشد. کنجاله سویا از لحاظ برخی ویتامین ها فقیر است، به منظور رفع این نقیصه از مکملهای ویتامینه و پروتئین های حیوانی استفاده می شود.
علاوه بر پروتئین کافی دارای مقادیر لازم اسید آمینه های ضروری و ویتامین های دسته B می باشد . میزان اسید آمینه لایزین در سویا بالا ست اما از نظر متیونین وسیستین کمبود دارد.اولین ودومین اسید آمینه محدود کننده کنجاله سویا متیونین وهیستیدین است.توام کردن این کنجاله با پودر ماهی ، ترکیب بسیار مناسبی را از نظر تامین اسید آمینه های ضروری در جیره های غذائی به کار برده می شود کیفیت اسیدهای امینه پروتئین های حیوانی نسبت به گیاهی ارجحیت دارد اما هزینه این پروتئین ها بالا است . کنجاله حاصل از سویا نبایدحاوى بیش از 7%الیاف خام و12%رطوبت باشدو کنجاله حاصل از سویا بدون پوسته بیش از 5/3% الیاف خام و12% رطوبت باشد. کنجاله حاصل از دانه ى کامل وبدون پوسته سویا به ترتیب حاوى 44% و 48% پروتئین خام میباشد.کنجاله سویا منبع غنى از انرژى وپروتئین است ومقدار الیاف خام آن از سایر کنجاله ها کمتر است. مقدار انرژی متابولیسمى سویا معمولا 2200تا2250وبراى کنجاله سویا بدون پوسته 2400تا 2530ذکر گردیده است.
ترکیب اسیدهاى آمینه کنجاله سویا:
هیستیدین تریپتوفان سیستین متیونین لایزین آرژنین بخش اعظم فسفر موجود در سویا در فرم نمک کلسیم-منیزیم-پتاسیم اینوزیتول هگزافسفریک یا اسید فیتیک است.

عوامل ضد تغذیه اى در سویاى خام
* سویاى خام حاوى بازدارنده تریپسین است.
* سویاى‌خام حاوى آنزیم هاى لیپاز ولیپو اکسیداز است.
* سوئین.
* آنزیم هاى‌اوره آز.
براى غیر فعال کردن عوامل ضد تغذیه اى در دانه ى سویا یا کنجاله خام سویا،فرآیند حرارتى لازم است.
.در جیره ى طیوراستفاده از کنجاله سویا ممکن است تا 35% برسد.
لوبیای خام سویا حاوی حدود 35 تا 40 درصد پروتئین و 18 تا 21 درصد چربی است وبه منظور تولید روغن و کنجاله تولید و فرایند می شود با حرارت دادن به سویا کیفیت آن بهتر شده بازدارنده تریپسین غیرفعال شده و متیونین بهتر در دسترس قرار می گیرد با وجود این می بایست دقت شود که ممکن است حرارت زیاد به لیزین و احتمالا اسیدهای آمینه ضروری دیگر صدمه رساند یا آنها را از دسترس خارج سازد
عوامل محدود کننده استفاده از سویا در جیره طیور
کنجاله سویا از لحاظ ویتامین B فقیر است وجهت رفع این نقیصه باید همراه با آن از مکملهای ویتامیت و یا از پروتئین های حیوانی نظیر پودر ماهی استفاده کرد چنانچه کنجاله سویا با مواد فوق الذکر تکمیل نگردد مرغهای تخمگذار ، تخمهایی با قابلیت جوجه کشی کم تولید نموده جوجه های حاصل نیز ضعیف و به علت کمبود ویتامین K در مقابل خونریزی حساس خواهند بود درحال حاضر کنجاله سویا فراوانترین ومرغوبترین مکمل پروتئین گیاهی است، بطوریکه ارزش آن معادل 100 فرض میشود وسایر خوراکهای پروتئینی گیاهی با آن قیاس میگردند.
کنجاله سویا ی به دست آمده از روش هیدرولیکی حاوی 41 تا 44 درصد پروتئین خام و 5 تا 8 درصد چربی خام میباشد. در حالیکه کنجاله سویا ی حاصل از روش حلال حاوی 44 تا 50 درصد پروتئین خام و کمتر از 1 درصد چربی خام است. الیاف خام کنجاله سویا کمتر از کنجاله سایر دانه های روغنی بوده و از 7 درصد تجاوز نمیکند
کنجاله سویا حاوی اوره آز نیز میباشد ثابت شده است که مصرف دانه خام سویا وکنجاله حرارت نداده موجب به تاخیر انداختن رشد حیوانات تک معده ای و طیور میشود.

سویاکنجاله سویا

 

با ما در ارتباط باشید .

https://telegram.me/nrdco 
nrdco.ir@gmail.com
www.nrdco.ir

info@nrdco.ir

09105967660 - 09376748920