سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پودر چربی

پودر چربی
ضرورت استفاده از پودر چربی در جیره دام
یکی از بحرانی ترین مراحل پرورش گاو شیری از سه هفته قبل از زایمان تا هشت هفته بعد از زایمان می باشد.
اهمیت این مرحله ابتدا به اختلالات متابولیکی همچون کتوز جفت ماندگی و... است. عواملی همچون رشد جنین ، کوچک شدن شکمبه کاهش رشد پرزهای شکمبه و... باعث می شود تا بعد از زایمان علیرغم نیاز به مصرف بالای ماده غذایی و انرزی ، دام توانایی خوردن و جذب را به میزان کافی نداشته باشد و از آنجایی که تولید شیر بعد از زایمان تحت تاثیر عوامل هورمونی قرار می گیرد حتی در صورت کاهش میزان مصرف ماده غذایی و جذب آن تولید شیر کاهش نمی یابد. لذ دام دچار کمبود انرژی شده و شروع به تجزیه ذخیره چربی های بدن می نماید که ازعوارض آن کتوز و کاهش وزن بدن و تاخیر در باروری است. به همین دلایل مصرف مواد پر انرژی با دانسیته بالا در این دوران میتواند تا حد زیادی انرزی از دست رفته دام را به واسطه مصرف پایین ماده خشک جبران نماید. با توجه به اینکه متابولیسم چربی ها 225برابر کربوهیدراتها انرژی تولید می کند لذا بهترین گزینه جهت تامین انرژی ، چربی های عبوری می باشند.
پودر چربی عبوری( محافظت)
چربی های محافظت شده که طی تکنولوژی خاص به صورت گرانول و به فرم تری گلیسرید از روغن پالم تولید می گردد . به دلیل داشتن درصد بالایی از اسید پالمتیک از تجزیه پذیری پائینی برخوردار بوده لذا به صورت دست نخورده از شکمبه عبور کرده و تحت تاثیر هضم آنزیمی شیردان و روده کوچک قرار می گیرد و اثر نامناسبی بر فعالیت میکرو ارگانیسم های موجود در شکمبه و هضم مواد خشبی نداشته باشد و پس از عبور از شکمبه در روده جذب گردد..در عین حال تحقیقات نشان می دهد که در محیط شکمبه گلسیرید های حاوی اسید چرب اشباع دارای نقظه ذوب بالاتر و تجزیه پذیری بسیار کمتری نسبت به سایر پودر چربی ها برخوردار می باشد.
مهمترین مزایای پودر چربی عبوری( محافظت)
1. به دلیل بالا بودن میزان اسید پالمتیک و فرم تری گلیسریدی دارای بالاترین نقطه دوب و کمترین میزان تجزیه پذیری را در مقایسه با سایر چربیها در محیط شکمبه دارا می باشد ، لذا فاقد هرگونه اثرات مضری بر روی فلور شکمبه و در نتیجه عمل تخمیر دارد.
2. برخورداری از پایین ترین میزان درجه اکسیداسیون (کمتر از 5/0 میلی اکی والان بر کیلوگرم) نسبت به سایر چربیهای محافظت شده ، لذا دارای طعم و بوی مطبوع تری می باشد
3. طی تکنولوژی خاص و تحت شرایط GMP تولید می شود.
4. کاملا منشاء گیاهی (روغن پالم) داشته ، لذا مخاطرات ناشی از مصرف چربی ها با منشا دامی را نخواهد داشت (Free-BSE)
5. فاقد ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی می باشد (Non-GMO)
6. فاقد دی اکسین می باشد(Non-Dioxin)
7. کاهش خطر ابتلا به کتوز و کبد چرب
8. بهبود میزان باروری
9. فاقد هرگونه بوی نامطبوع و اسانس
10. خوش طعم
آنالیز عمومی پودر چربی عبوری( محافظت)
چربی خالص (%) حداقل 99/5
اسید پالمتیک(%) حداقل 71-76
اسید استئاریک(%) حداکثر 4-6
اسید اولئیک(%) حداکثر 13-17
اسید لینولئیک(%) حداکثر 2-4
انرژی خالص شیر دهی(Macal/kg) 6/174
شاخص یدی 19-21
نقطه ذوب(C) 56-58
رطوبت و ناخالصی(%) حداکثر0/5
اندازه (میکرون) 600
شکل گرانول
رنگ سفید
دستور مصرف:
500 گرم در روز به ازای هر راس گاو شیرده
250 گرم در روز به ازای هر راس گوساله پروار
60 گرم در روز به ازای هر راس میش یا بره پروار
پودر چربی برای طیور
امروزه با توجه به سرعت رشد و رقابت در صنعت طیور استفاده از یک منبع تامین انرژی، تامین اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های محلول در چربی در پرورش طیور امری غیر قابل اجتناب می باشد.
با توجه به اینکه پودر چربی اکثرا حاوی9000 – 8000 کیلو کالری انرژی قابل متابولیسم در کیلوگرم بوده و عامل افزایش وزن گیری و کاهش ضریب تبدیل مواد غذایی می باشد، یک ماده خوراکی مطلوب برای طیور محسوب می شود. در مراحل تولید آن باید از آنتی اکسیدان در حد مجاز استفاده شده باشد است که عمر نگهداری آن را افزلیش می دهد.
روغن های مصرفی در صنعت طیور ایران شامل موارد ذیل می باشد که مختصر توضیح داده می شود:
روغن پنبه دانه به علت حضور پیگمنت زرد گوسیپول که در آن وجود دارد که یک ماده ضدتغذیه ای یا سمی است محدود شده است که می تواند سبب کمبود آهن و غیرقابل دسترس کردن لیزین که ناشی از واکنش میلارد است شود.
2- روغن کانولا شامل 2% اسید اروسیک و 30 میکرومول از گلوکوزینولات به ازای گرم روغن آزاد براساس ماده خشک دانه می باشد. همچنین وجود مقداری مواد گواترزا در کانولا و روغن آن می تواند اثرات نامطلوب در بهداشت و تغذیه انسانی داشته باشد. اثرات مخرب افزودن اسید اروسیک به جیره پرندگان اغلب روی میزان خوراک مصرفی، رشد و قابلیت هضم ظاهری لیپیدها و اسیدهای چرب می باشد، به علاوه جوجه هایی که با جیره هائیکه شامل اسید اروسیک بود تغذیه شدند چربی کمتری را ذخیره نمودند و بنابراین انرژی کمتری از این لیپیدها را مصرف می کنند . کاهش در وزن می تواند به علت کاهش در خوراک مصرفی حیواناتی باشد که جیره شامل روغن کانولا یا اروسیک اتیل را دریافت می کنند.
3- روغن دانه کتان دارای یک سیانید بنام گلوکوزید لینامارین می باشد. دانه کتان دارای 34 درصد روغن می باشد که حدود5/0 درصد آن با استخراج مکانیکی و 1 درصد آن با حلال کاهش می یابد. وقتی کتان و یا روغن آن در جیره اسفاده می شود سطح آنتی اکسیدانی باید در ماکزیمم سطح مجاز حفظ شود تا شانس فساد اکسیداسیون چربی در طول دوره انبارداری خوراک کاهش یابد.
4- عوامل محدود کننده استفاده از سویا در جیره طیور ،ممانعت کننده ها عامل آنتی تریپسین وممانعت کننده کایموتریپسین می باشد.تغذیه با سویا و کنجاله حرارت ندیده آن رشد حیوان را به تاخیر می اندازد یکی از دلایل آن وجود همین ممانعت کننده های پروتئاز است که باعث جلوگیری ازهضم پروتئین می شوند
4-پودر چربی ازمنشاء گیاه نخل
پودر چربی در مقایسه با روغن ها دارای اسید های چرب غیر اشباع بالاتری می باشد . در فرایند تولید پودر چربی بدلیل عدم تاثیر حرارت ماهیت اسید های چرب آن تغییر نکرده و انرژی متابولیسمی بالای آن حفظ می گردد.
پودر چربی بایددارای درصد از لینولئیک اسید و لینولنیک اسید باشد. ادامه حیات جنین و درصد هچ با دلیل کمبود این اسید های چرب به خطر می افتد
از مهمترین ویژگی های پودر چربی می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
1- بهبود ضریب تبدیل مواد غذایی
2- افزایش وزن گیری روزانه و افزایش انرژی دریافتی
3- کوتاه کردن دوره پرورش ، افزایش توده عضلانی پرنده و بهبود کیفیت لاشه
4- کاهش 30% کلسترول و 45% چربی لاشه
5- کاهش لایه چربی مابین گوشت و پوست به میزان 45%
6- کاهش تلفات پرنده
7- بهبود کیفیت پوسته تخم مرغ .

??عضویت در کانال تلگرام   https://telegram.me/nrdco
??ارتباط  تلگرامی  با مدیر   @ehsanmoradib
? سایت شرکت    www.nrdco.ir
?ایمیل    nrdco.ir@gmail.com
?تلگرام و تماس  09376748920
???تماس  09105967660
? ??تماس  09213194340
???فکس  08338224673
???دفتر  08338250501
??? دفتر 08338250563
??کد پستی  6715613388  
شرکت نیک رویش دالاهو
( مهندس احسان مرادی )