سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویتامین A

پودری است به رنگ زرد تا زرد متمایل به قهوه ای با حساسیت زیاد در برابر نور ، رطوبت و حرارت . ویتامین A به صورت طبیعی فقط در بافتهای حیوانی یافت می شود . پروتئین های دامی نظیر پودر گوشت و پودر ماهی منابع طبیعی ویتامین A می باشد . روغن ماهی غنی ترین منبع ویتامین A می باشد . پیش ساز ویتامین A ماده ای است به نام کاروتن که در گیاهان سبز به وفور یافت می شود وبه طور طبیعی ویتامین) A رتینول) در علوفهی سبز، یونجه یافت میشود. این ماده در بدن به رتینال ( Retinal ) تبدیل می شود و در شبکه چشم با پروتئین اوپسین ترکیب شده و پس از واکنش با ردوپسین در مسیر عصب بینائی فعال می گردد.
ویتامین A به خودی خود عمر کمی دارد و بنابراین طبیعی است غذاهای خشک و کمآبی که تا مدت زیادی نگهداری شدهاند از نظر ویتامین A فقیر باشند.
بعد از بروز بیماری و یا استرس سیستم ایمنی بدن پرنده در ضعیفترین حالت خود قرار دارد. اگر در این حالت ویتامین A را به صورت حل شده در آب و یا همراه غذا به پرنده برسانیم میتواند از بروز بیماریهای بعدی جلوگیری کنیم. چنانچه ویتامینA به میزان کافی در دسترس پرنده قرار نگیرد، پرنده مستعد ابتلا به طیف وسیعی از پاتوژنها خواهد بود. ویتامین A اشتهای طیور را زیاد کرده و هضم غذا را آسانتر می کند. روی همین اصل یکی از عوامل رشد محسوب می شود. لذا جوجه ها نیاز مبرمی به آن دارند. ویتامین A به دلیل محافظت از بافت های پوششی عاملی جهت تقویت سیستم ایمنی بوده و از نفوذ عوامل بیماری زا به این اندام ها جلوگیری می کند
مصرف این ویتامین در طیور باعث پیشگیری از ریزش پرها در مرغان تخمگذار باعث افزایش تولید تخم مرغ ، جلوگیری از رسوب اسید اوریک در مفاصل و در مرغان مادر سبب افزایش باروری و کاهش تلفات جنینی می شود .کمبود ویتامین Aباعث ایجاد اسهال ، نارسائی کلیوی ، کاهش تخم گذاری و کم شدن درصد جوجه آوری ویتامین A در باروری و تولید بیشتر در طیور تخم گذار و مادر نقش عمده ای دارد ، کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ، کم رنگ شدن پیگمانهای زرد منقار و پا و التهاب ابتدائی لوله گوارش می شود .
زیادی ویتامین A باعث استخوان سازی غیر طبیعی در استخوان های بلند می گردد . اثرات مسمومیت با ویتامین A می تواند با متابولیسم ویتامین D3 ارتباط داشته باشد چرا که سطوح بالاتر ویتامین A باعث افزایش نیاز به ویتامین D3 می شود .
تلفات جنینی ، کاهش میزان جوجه درآوردی وجود لکه های خونی درتخم مرغ ، ترشحات آبکی درچشم رشد ناقص استخوان ها و در خروس ها کاهش قدرت باروری از علائم کمبود ویتامین A است در دام کمبود این ویتامین با زبرشدن مو و فلس دارشدن پوست همراه بوده و در صورت طولانی شدن گزروفتالمی را به همراه خواهد داشت و یا تولد گوساله و بره نابینا.
مقدارمصرف :
پیشگیری : یک کیلوگرم در یک تن جیره غذایی
درمان : 2-1 کیلوگرم در یک تن جیره غذایی
شرایط نگهداری : درمکان خشک و خنک نگهداری شود.