سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دی کلسیم فسفات

دی کلسیم فسفات
از بین عناصری که به عنوان عناصر پر مصرف (Macroelements) در تغذیه دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرند، بیشترین اهمیت را کلسیم و فسفر دارند. استخوان ها محل اصلی ذخیره مواد معدنی مخصوصاً کلسیم ، فسفر و منیزیم می باشند. پوسته تخم مرغ مقدار زیادی کلسیم، فسفر و منیزیم می باشند . پوسته تخم مرغ مقدار زیادی کلسیم به صورت کربنات دارد . از طرف دیگر زرده تخم مرغ حاوی مقدار فراوانی فسفر و گوگرد است . همچنین فسفر در متابولیسم مواد قندی و چربی های دخیل و در ترکیب برخی پروتئین ها نیز وجود دارد . نقش اساسی کلسیم در انعقاد خون غیر قابل تردید است .کمبود کلسیم و فسفر در طیور جوان منجر به اختلالات شدید استخوانی و تاخیر در رشد بدن و نزد مرغ های تخمگذار منجر به کاهش و سپس توقف تخمگذاری می گردد و چنانچه تخم مرغی نیز بدست آید ، پوسته آن فاقد استحکام خواهد بود. مرغان تخمگذار همیشه در معرض کمبود کلسیم هستند .برای جذب بهتر کلسیم ، باید نسبت مناسب فسفر و کلسیم در جیره غذایی طیور وجود داشته باشد و این نسبت در جذب هر دو عنصر نقش اساسی دارد. مراجع مختلف برای نژاد های گوناگون طیور ، مقادیر متفاوتی از نسبت Ca/P را گزارش کرده اند . نسبت بین این دو عنصر از 3/1 تا 4 متغیر می باشد . به این ترتیب تنها با افزایش کلسیم به جیره طیور نمی توان افزایش نیاز حیوان به کلسیم را تامین کرد . به عنوان مثال گرچه حدود 70% کلسیم پوسته تخم مرغ از کلسیم جیره تامین می شود ولی باید توجه داشت که قسمت زیادی از این کلسیم ابتدا به شکل فسفات کلسیم در استخوان جایگیزین شده و سپس این کلسیم وارد خون شده و به مصرف تشکیل پوسته تخم مرغ می رسد . برای تامین میزان فسفر مورد نیاز حیوان باید به قابلیت جذب ماده حاوی فسفر توجه داشت . توجه به همین پارامتر است که جیره نویسان را بر آن می دارد تا از میزان فسفر آلی (Organic) در مواد اولیه گیاهی خوراک برای طیور صرفنظر کرده و فسفر معدنی (حدود 60%-40% فسفر کلی جیره است ) را برای فرمول نویسی در نظر بگیرند از طرف دیگر ، از بین منابع معدنی نیز قابلیت جذب فسفر برای کلیه منابع یکسان نیست . یکی از مهمترین عواملی که سبب جلوگیری از جذب کلسیم و فسفر در بدن حیوان میگردد وجود فلوئور در مقادیر بیش از حد معین می باشد. به عنوان مثال استفاده از خاک فسفات بدلیل وجود فلوئور زیاد و غیر قابل جذب بودن فسفر آن امروز منسوخ گشته و دی کلسیم فسفات به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین فسفر و کلسیم جیره ، مقبولیت عام یافته است .
نژادهای خالص به مواد اولیه ای که در جیره غذایی شان به کار می رود حساسیت زیادی دارند زیرا دارای توان رشد سریع و تولید فراوان هستند. همچنین گله های مرغ اصلاح شده به علت تغییراتی که از نظر ژنتیک در آنها بوجود آمده است نسبت به عوامل استرس زا بسیار حساس هستند. این عوامل مانند تغییر حرارت محیط زیست ، دست کاری کارگران ، نامناسب بودن کیفیت غذا و همچنین مسمومیت های غذایی و امثال آنها می باشند که اغلب در مرغداریهای صنعتی به علت ضعف مدیریت به طور وسیع به چشم می خورد . استفاده از مواد فسفردار با کیفیت پایین و نامطلوب در گله های مرغ بسیار زیان آور است زیرا ناخالصی این نوع مواد حاوی فسفر سبب بروز عوارضی در سوخت و ساز بدن (Metabolisim) ، شکل گیری استخوان ها ، عملکرد کلیه ها و کبد پرندگان می گردد. همچنین سبب از دست دادن قابلیت طیور برای مقاومت در برابر استرس های محیطی و زیستی مانند حرارت و عوامل بیماری زا مانند عفونتهای ویروسی و میکروبی می گردند. برای تغذیه متعادل در دام ، فسفر بر اساس میزان سرعت ورود ماده مورد نیاز بدستگاه گردش خون و بافتها یا دسترسی زیستی (Bioavailability) آن مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً متخصصین تغذیه دام و طیور برای گرفتن نتیجه مطلوب میزان مورد استفاده از آن را در جیره غذایی 20%- 10% بیشتر از رقمی که توسط شورای ملی تحقیقات آمریکا (NRC) توصیه شده ، در نظر می گیرند، به عقیده این متخصصین میزان توصیه شده NRC حداقل میزان مورد نیاز است که طی آثار آن کمبود فسفر ظاهر نمی شود. باید توجه داشت تعادل بین کلسیم و ویتامین D در قابلیت استفاده حیاتی فسفر موثر بوده و باید در هنگام جیره نویسی به این موضوع توجه نمود . حضور فلوئور در منابع تامین فسفر سبب باند کردن فسفر شده و دارای مسمومیت شدید می باشد
مزایای وجود کلسیم و فسفر در جیره غذایی طیور:
1- استخوان بندی محکم و مقاوم
2- افزایش اشتها
3- افزایش بازدهی تولید در طیور گوشتی و تخمگذار
4- کاهش میزان لمبه و شکستگی تخم مرغ
5- افزایش تولید جوجه در فارم های مرغ مادر
عوارض کمبود کمبود کلسیم و فسفر در دام :
‏1ـ نرمى استخوان در دامهاى جوان پارانشیم 2ـ شکننده شدن استخوان در دامهاى بالغ یا استئومالامى 3ـ بیمارى ‏تب شیر یا فلجى در دامهاى بالغ 4ـ بیمارى انحراف اشتها یا پیکا که سبب بلغ اشیاى غیرمغذى توسط دام مى‌شود ‏‏5ـ کاهش رشد و تولید 6ـ نازائى 7ـ کاهش مقاومت در برابر بیماریها و خونریزى
معمولا باید توجه داشت که استفاده از یک نوع مواد غذایی نمی تواند تمام نیازهای دام را برآورده کند، چون از طرفی حجم معده و دستگاه گوارش حیوان محدود است و از طرف دیگر بدن حیوان به مجموعه ای از مواد غذایی احتیاج دارد. این مجموعه موادغذایی را جیره غذایی می نامند که باید برحسب احتیاج حیوان به آن باید تهیه و تنظیم گردد. .
برخوردارشدن از کلسیم و فسفر با استفاده از دی کلسیم فسفات
نسبت حلالیت و مقدار Ca وP ترکیب شده در داخل استخوان ها در دی کلسیم فسفات بسیار بیشتر است.
استفاده از دی کلسیم فسفات به عنوان منبع فسفر در رژیم غذایی طیور سبب کاهش مرگ زوددرس، رشد ناقص و استخوانهای شکننده، شد.
دی کلسیم فسفات(DCP):
آنالیز نمونه :
1. ماده خشک 98?
2. کلسیم 23?
3. فسفر 18?
اثرات فسفات :
1. کمک به هضم ( جذب ) فسفر
2. آسان و بی خطر بودن ترکیب آن با تمام رژیم های غذایی
منابع تامین فسفر :
در بین مکمل‌هاى غیر آلى فسفاته دى کلسیم فسفات و یا منوکلسیم فسفات متداولتر از دیگر ‏منابع فسفات است ولى در ایلات متحده بیشتر ترکیب این دو به صورت حدود 65% دى و 35% منو که ‏اصطلاحاً دى فس گفته مى‌شود استفاده مى‌گردد‎.‎
مصرف مونوکلسیم فسفات در تغذیه دام و طیور
مونوکلسیم فسفات که داراى 9/16 درصد کلسیم و 6/24 درصد فسفر باشد در مقایسه با دى ‏کلسیم فسفات با 24 درصد کلسیم و 18 درصد فسفر داراى ارزشى برابر 136 درصد بوده یعنی با توجه به میزان ‏فسفر مونوکلسیم فسفات ارزش آن 36 درجه بیشتر از دى کلسیم فسفات مى‌باشد لذا با توجه به بالا بودن میزان ‏فسفر و قابلیت حلالیت بیشتر مونوکلسیم فسفات
مواد اولیه تولید فسفات
دی کلسیم فسفات معمولا بصورت پودری است که از استخراج کلسیم فسفات از سنگ فسفات در اسید حل شده در نمک بوجود می آید. محصول تولید شده(دی کلسیم فسفات)، باصرفه ترین و متداول ترین ماده برای تامین فسفر مورد نیاز دام و طیور می باشد.
حمل و ذخیره سازی و انبار کردن فسفات
اگرچه دی کلسیم فسفات یک ماده معدنی خنثی است، در شرایط خشک و خنک برای مدت زمان نسبتا" طولانی می تواند نگهداری شود. دی کلسیم فسفات این قابلیت را دارد که بصورت فله ای یا بصورت کیسه ای به هرمیزان که موردنیاز است، نگهداری شود.
دی کلسیم فسفات حاوی عناصر کلسیم و فسفر است که نقش مهمی را در واکنشهای بیوشیمیایی (نظیر انعقاد خون، فعالیت فیزیولوژیکی قلب، تبادلات سلولی و فعالیت عصبی-عضلانی) و متابولیکی (نظیر شکل گیری ساختمان استخوان، دندان، تخم مرغ و فعالیت های صحیح دستگاه گوارش) در دام و طیور ایفا می کنند. قابلیت جذب (حل در آب و اسید) این محصول نسبت به محصولات مشابه بالاتر می باشد!
مزایای وجود عناصر کلیسیم و فسفر در جیره غذایی دام:
1- استخوان بندی محکم و سلامت بدنی
2- افزایش تولید گوشت و شیراوری
3- افزایش باروری و آبستنی
4- افزایش اشتها و بازدهی مناسب تولید
5- عمکرد متعادل دستگاه های عصبی، عضلانی و گوارشی
علائم کمبود :

فقدان کلسیم و فسفر منجر به نرمی استخوان و فلجی در جوجه ها، استئومالاسیا، کاهش ضخامت پوسته تخم مرغ، کاهش میزان تولید تخم مرغ و جوجه دهی می گردد. همچنین کمبود مذکور می تواند منجر به کاهش کارایی، قلب و عضلات، رشد استخوان و نیز بی اشتهایی دام و طیور گردد.

 

??عضویت در کانال تلگرام   https://telegram.me/nrdco
??ارتباط  تلگرامی  با مدیر   @ehsanmoradib
? سایت شرکت    www.nrdco.ir
?ایمیل    nrdco.ir@gmail.com
?تلگرام و تماس  09376748920
???تماس  09105967660
? ??تماس  09213194340
???فکس  08338224673
???دفتر  08338250501
??? دفتر 08338250563
??کد پستی  6715613388  
شرکت نیک رویش دالاهو
( مهندس احسان مرادی )

 

 


مخمر

خمیر مایه یا مخمر یک قارچ میکروسکوپی است . در طبیعت در همه جا یافت میشود و قادرست قندها را به الکل و گاز دی اکسید کربن و ترکیبات معطر تبدیل کند. مخمر شرایط اسیدی را برای تخمیر ترجیح می دهد و پ-هاش 4 الی 6 برای فعالیت آن ایده آل است.
در خارج از محدوده مذکور، فعالیت مخمر به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می یابد . مواد نگهدارنده مانند ترکیبات بازدارنده رشد کپک به قدرت مخمر برای تولید گاز آسیب وارد مینماید . درجه حرارت صحیح برای نگهداری مخمر و حفظ فعالیت آن بسیار حائز اهمیت است. درجه حرارت های خیلی سرد یعنی صفر درجه سانتیگراد و یا کمتر لزوماً مخمر را نمی کشد . در حقیقت مخمر میتواند منجمد شود و زنده بماند اما انجماد غیر صحیح میتواند سلولهای مخمر را تخمیر نماید که در این صورت توانائی تخمیر را از دست میدهد. مخمر برای فعالیت و تخمیر به محیط گرم نیاز دارد بنابراین درجه حرارت خمیر می بایست کنترل شود. درجه حرارت مناسب برای فعالیت مخمر بین 27-24 درجه سانتیگراد است که در اینصورت حداکثر گاز را در مرحله تخمیر نهائی تولید مینماید. در شرایط مرطوب تخمیر نهائی که رطوبت نسبی هوا 85 در صد است درجه حرارت مطلوب 37 درجه سانتیگراد است و تخمیر در بیشترین سرعت انجام می پذیرد . درجه حرارت بالاتر از 42 درجه سانتیگراد باعث میشود از فعالیت مخمر کم گردد و در درجه حرارت بالاتر از 50 درجه سانتیگراد کاملاً غیر فعال گردد.
تولید مخمر
تولید مخمر به کنترل شدید فرایند تولید و استاندارد بهداشتی بسیار بالا نیاز دارد . مراحل اصلی تولید مخمر عبارتست از انتخاب گونه مناسب که در محلولی از ملاس و مواد معدنی رقیق میشود. سلولهای بالغ از محلول جدا میشود و تا پنج بار شسته و سپس بوسیله سانتریفوژ تغلیط و خنک میشود . نتیجه نهائی یک محلول خامه مانند مخمر است که یا مستقیماً توزیع میشود و یا صاف و در شکل های مختلف بسته بندی می گردد.
انواع مخمر
1-مخمر فشرده یا تر : مخمر فشرده یا تر از صاف کردن محلول خامه مانند مخمر بدست میاید. روغن نباتی و امولسیون کننده ممکنست برای کمک به اکسترودکردن و بسته بندی آن بصورت بلوک های 500 تا 1000 گرمی مورد استفاده قرار گیرد
رطوبت مخمر تر بین 75-70 در صد است . این نوع مخمر می بایست در طول مدت نگهداری و حمل و نقل در درجه حرارتهای بین 1 تا 5 درجه سانتیگراد نگهداشته شود.مشروط بر اینکه تهویه کافی برای خارج ساختن گرمای ناشی از تنفس مخمر وجود داشته باشد و درجه حرارت خنک حفظ گردد . مخمر فشرده میتواند در چنین شرایطی تا سه هفته بدون هیچگونه اتلاف مهمی در قدرت تخمیر نگهداری گردد.
خمیر مایه یا مخمر یک قارچ میکروسکوپی است . در طبیعت در همه جا یافت میشود و قادرست قندها را به الکل و گاز دی اکسید کربن و ترکیبات معطر تبدیل کند. مخمر شرایط اسیدی را برای تخمیر ترجیح می دهد و پ-هاش 4 الی 6 برای فعالیت آن ایده آل است. در خارج از محدوده مذکور، فعالیت مخمر به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می یابد . مواد نگهدارنده مانند ترکیبات بازدارنده رشد کپک به قدرت مخمر برای تولید گاز آسیب وارد مینماید . درجه حرارت صحیح برای نگهداری مخمر و حفظ فعالیت آن بسیار حائز اهمیت است. درجه حرارت های خیلی سرد یعنی صفر درجه سانتیگراد و یا کمتر لزوماً مخمر را نمی کشد . در حقیقت مخمر میتواند منجمد شود و زنده بماند اما انجماد غیر صحیح میتواند سلولهای مخمر را تخمیر نماید که در این صورت توانائی تخمیر را از دست میدهد. مخمر برای فعالیت و تخمیر به محیط گرم نیاز دارد بنابراین درجه حرارت خمیر می بایست کنترل شود. درجه حرارت مناسب برای فعالیت مخمر بین 27-24 درجه سانتیگراد است که در اینصورت حداکثر گاز را در مرحله تخمیر نهائی تولید مینماید. در شرایط مرطوب تخمیر نهائی که رطوبت نسبی هوا 85 در صد است درجه حرارت مطلوب 37 درجه سانتیگراد است و تخمیر در بیشترین سرعت انجام می پذیرد . درجه حرارت بالاتر از 42 درجه سانتیگراد باعث میشود از فعالیت مخمر کم گردد و در درجه حرارت بالاتر از 50 درجه سانتیگراد کاملاً غیر فعال گردد. تولید مخمر تولید مخمر به کنترل شدید فرایند تولید و استاندارد بهداشتی بسیار بالا نیاز دارد . مراحل اصلی تولید مخمر عبارتست از انتخاب گونه مناسب که در محلولی از ملاس و مواد معدنی رقیق میشود. سلولهای بالغ از محلول جدا میشود و تا پنج بار شسته و سپس بوسیله سانتریفوژ تغلیط و خنک میشود . نتیجه نهائی یک محلول خامه مانند مخمر است که یا مستقیماً توزیع میشود و یا صاف و در شکل های مختلف بسته بندی می گردد. انواع مخمر 1-مخمر فشرده یا تر : مخمر فشرده یا تر از صاف کردن محلول خامه مانند مخمر بدست میاید. روغن نباتی و امولسیون کننده ممکنست برای کمک به اکسترودکردن و بسته بندی آن بصورت بلوک های 500 تا 1000 گرمی مورد استفاده قرار گیرد رطوبت مخمر تر بین 75-70 در صد است . این نوع مخمر می بایست در طول مدت نگهداری و حمل و نقل در درجه حرارتهای بین 1 تا 5 درجه سانتیگراد نگهداشته شود.مشروط بر اینکه تهویه کافی برای خارج ساختن گرمای ناشی از تنفس مخمر وجود داشته باشد و درجه حرارت خنک حفظ گردد . مخمر فشرده میتواند در چنین شرایطی تا سه هفته بدون هیچگونه اتلاف مهمی در قدرت تخمیر نگهداری گردد.

??عضویت در کانال تلگرام   https://telegram.me/nrdco
??ارتباط  تلگرامی  با مدیر   @ehsanmoradib
? سایت شرکت    www.nrdco.ir
?ایمیل    nrdco.ir@gmail.com
?تلگرام و تماس  09376748920
???تماس  09105967660
? ??تماس  09213194340
???فکس  08338224673
???دفتر  08338250501
??? دفتر 08338250563
??کد پستی  6715613388  
شرکت نیک رویش دالاهو
( مهندس احسان مرادی )


کربنات کلسیم

کلسیم یکی از عناصر معدنی بسیار ضروری در تامین نیازهای بیولوژیکی و تشکیل استخوان و پوسته تخم مرغ در طیور می باشد. بطور متوسط روزانه به مقدار 7-30 گرم از کل کلسیم موجود در بدن یک مرغ تخم گذار صرف تشکیل پوسته ی یک عدد تخم مرغ می شود. کلسیم مورد نیاز طیور از منابع مختلف غیر معدنی و معدنی بدست می آیدکه همواره در فرمولاسیون خوراک دان آنها استفاده می شود. از منابع غیر معدنی تامین کلسیم می توان به پودر یونجه، پودر استخوان و از منابع معدنی آن می توان به فسفات کلسیم، صدف و کربنات کلسیم اشاره نمود استفاده از کربنات کلسیم در سطح وسیعی در صنعت مرغداری رایج شده و مرغداران از آن بعنوان اصلی ترین منبع کلسیم جیره دان استفاده می نمایند. این ماده معدنی در صورت دارا بودن کیفیت خوب و پایین بودن حجم فلوئور می تواند جایگزین خوبی برای صدف گوش ماهی در فرمولهای دان باشد. کربنات کلسیم جامد سفید رنگی است که بطور فراوان در ترکیب صخره ها در تمام نقاط جهان یافت می شود. مهمترین کانیهای آن ، آراگونیت ، سنگ آهک ، ماربل و تراورتن است. به مقدار بسیار کم در آب حل می شود. اما در آبی که CO2 محلول داشته باشد، بطور کامل حل شده ، ایجاد کربنات کلسیم می کند. کربنات کلسیم در اثر حرارت با از دست دادن CO2 به آهک تبدیل می شود که از آن در کارهای ساختمانی ، در صنعت استخراج آهن و تولید فولاد به عنوان کمک ذوب و برای تهیه کاربید کلسیم استفاده می شود. از آهک در کشاورزی برای اصلاح خاک و تنظیم PH آن استفاده می شود. کربنات کلسیم در پزشکی به عنوان آنتی اسید برای خنثی کردن اسید معده بکار می رود. کربنات کلسیم یک ماده شیمیایی بی خطر یا بسیار کم خطر است که تنفس یا خوردن آن و یا تماس با پوست و چشم (البته در مدت زمان کم) خطری ایجاد نمی کند. کربنات کلسیم بصورت پودر یا گرانول بعنوان مکمل معدنی در خوراک دام و طیور و آبزیان کاربرد دارد.

??عضویت در کانال تلگرام   https://telegram.me/nrdco
??ارتباط  تلگرامی  با مدیر   @ehsanmoradib
? سایت شرکت    www.nrdco.ir
?ایمیل    nrdco.ir@gmail.com
?تلگرام و تماس  09376748920
???تماس  09105967660
? ??تماس  09213194340
???فکس  08338224673
???دفتر  08338250501
??? دفتر 08338250563
??کد پستی  6715613388  
شرکت نیک رویش دالاهو
( مهندس احسان مرادی )


گلوتن ذرت و گندم

گلوتن ذرت

گلوتن ذرت محصول فرعی خشک شده ای است که هنگام نشاسته گیری از ذرت حاصل می شود. اصولا این محصول شامل گلوتنی است که در هنگام نشاسته گیری به دست می آید.این پودر حاوی پروتئین بالایی بوده و رنگدانه طبیعی نیز در آن وجود دارد. کاربرد: پودر گلوتن ذرت میزان پروتئین بسیار بالایی داشته و به دلیل مقادیر زیاد رنگدانه های موجود برای جیره های طیور مناسب است.سه فرآورده فرعی (جوانه، سبوس و گلوتن)غالبا با یکدیگر مخلوط شده و تحت عنوان خوراک گلوتن ذرت به فروش می رسد.خوراک گلوتن ذرت بعنوان بخشی اساسی از خوراک های کنسانتره ای گاو های شیرده مورد استفاده قرار گرفته است .
گلوتن گندم
گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فراورده نهایی می گردد. ریشه کلمه گلوتن کلمه لاتینی "گلوتن" به معنای " چسب" می باشد.گلوتن ترکیبی پروتئینی است که از غذاهای فرآوری شده از گندم و سایر غلات مرتبط به آن از جمله چاودار و جو بدست می آید. گلوتن ترکیبی از دو گلیکوپروتئین گلیادین gliadin و گلوتلین glutelin می باشد که متصل با نشاسته در اندوسپرم(بافت تغذیه ای اطراف جوانه) بسیاری از غلات علوفه ای حضور دارند. گلیادین (که از پروتئینهای پرولامینیprolamins می باشد) و گلوتلین حدود 80% محتوای پروتئینی دانه گندم را تشکیل می دهند.( گلیادین محلول در الکل است و گلوتنین فقط در باز و اسیدهای رقیق محلول میباشد).چون ایندو ترکیب در آب غیرمحلول می باشند میتوان با شستن نشاسته ای که به آنها متصل می باشد ، خالص سازی را انجام داد. در نقاط مختلف جهان گلوتن بعنوان یک منبع پروتئینی هم در غذاهایی که بطور مستقیم از منابع حاوی آن تهیه می شود و هم بعنوان افزودنی به غذاهایی کم پروتئین ، در نظر گرفته می شود. در اندوسپرم موجود در دانه اغلب گیاهان گلدار، پروتئین ذخیره شده است تا به هنگام رویش به مصرف جوانه برسد. گلوتن حقیقی که حاوی گلیادین و گلوتنین است محدود به گیاهان خانواده چمنیانgrass می باشد. پروتئین ذخیره شده دردانه برنج و ذرت نیز گاهی گلوتن نامیده می شوند ولی ترکیب پروتئین آنها متفاوت از گلوتن حقیقی است. ورز دادن آب و آرد موجب استخراج گلوتن و جایگیری آن در محیط کشسان به نام خمیر می شود و بدین ترتیب نشاسته نیز شسته و جدا می شود. گرانولهای نشاسته در آب سرد پخش شده و نهایتاً ته نشین و خشک می شوند.اگر از سالین به جای آب استفاده شود پروتئین خالص تری بدست می آید چراکه برخی ناخالصی های بی ضرر همراه با نشاسته داخل محلول می مانند.اگر تولید نشاسته مد نظر باشد استفاده از آب سرد مطلوب است چراکه ناخالصی ها همراه با گلوتن خواهند بود.برای استخراج گلوتن در خانه و یا رستوران یک گلوله خمیر آنقدر زیر جریان آب سرد ورز داده می شود تا نشاسته موجود در آن خارج و شسته شود.در صنعت، دوغابی از آرد گندم به شدت توسط ماشین ورز داده می شود تا گلوتن در داخل توده خمیر شکل بگیرد.این توده گلوتن توسط نیروی گریز از مرکز جمع آوری شده و پس از طی مراحلی تحت فشار قرار گرفته و گلوتن مرطوب65% آب خود را از دست میدهد و آنچه که باقی‌مانده از طریق یک نازل بدرون اتاقک خشک کن اسپری می شود ودر اینجا مدت کوتاهی در معرض دمای بالا قرار می گیرد تا بدون تغییر ساختمان شیمیایی گلوتن، آب آن بخار شود. محصول بدست آمده پودری آردی شکل با 7%رطوبت می باشد که در مجاورت هوا خشک شده و از سیستم پنوماتیک به محل جمع آوری انتقال می یابد.در مرحله آخر پودر مذکور آسیاب و الک می گرددتا محصولی یکنواخت بدست آید. گلوتن زمانی تشکیل می شودکه مولکولهای گلوتنین با تشکیل اتصالات متقاطع یک شبکه تحت میکروسکوپی را تشکیل داده و به گلیادین متصل شوند و اینکار باعث قوام(چسبندگی) و قابلیت اتساع (پف کردن) مخلوط مذکور می شود.در صورت تخمیر خمیر توسط مخمرها حبابهای دی اکسید کربن تولید می شود که در بین شبکه گلوتن گیر افتاده و باعث پف کردن خمیر می شوند. پختن خمیر باعث منعقد شدن گلوتن می شود و بدین ترتیب گلوتن بهمراه نشاسته موجب تثبیت شکل نهایی محصول می شوند.محتوای گلوتن نان احتمالاً بعلت جذب آب در روندآبگیری، بعنوان یکی از عوامل بیات شدن نان مورد توجه می باشد. وجود گلوتن بر نرمی و کش آمدن بافت محصول نهایی تاثیر دارد.قابلیت کش آمدن گلوتن به نسبت میزان گلوتنین آن است که با وزن مولکولی کم بصورت شبکه ای با غالبیت اتمهای گوگرد می باشد که نقش اتصالات متقاطع درون شبکه را بعهده دارند.تصفیه بیشتر گلوتن موجب تولید محصولات جویدنی تر نظیر پیتزا می شود در حالیکه تصفیه کمتر آن محصولات pastry(شیرینی) با قوام بیشتر برش راحت تر را بدست می دهد. معمولاً آرد نانوایی گلوتن بالایی دارد و آرد شیرینی پزی گلوتن پایین تری دارد.ورز دادن خمیر موجب تسیهل تشکیل رشته های گلوتن و اتصالات جانبی آن می شود و محصول پخته شده بسته به مدت زمان ورز دادن خمیر ، ترد تر خواهد بود.هر چه رطوبت خمیر بیشتر باشد گلوتن بهتر شکل خواهد گرفت و خمیرهای بسیار مرطوب بدون نیاز به ورز دادن مدت زیادی پف کرده باقی میمانند. روغن شورتنینگ از تشکیل اتصالات جانبی گلوتن جلوگیری می کند و افزودن کمی آب و ورز دادن کمتر محصول نهایی را ترد و خشک خواهد کرد. میزان قدرت و کش آمدن گلوتن در صنعت بوسیله دستگاهی بنام فارینوگرافFarinograph تعیین می شود.بدینوسیله کیفیت انواع مختلف آرد تعیین شده و برای استفاده در پخت انواع محصولات شیرینی مورد استفاده قرار می گیرند. گلوتن اگر بصورت خشک و آسیاب شده به خمیر افزوده شود موجب پف کردن آن شده و تردی و استحکام ساختمانی نان را افزایش خواهد داد.خمیری که به آن گلوتن اضافه شده باید بخوبی ورز داده شود تا به حداکثر اندازه خود پف کند.در صنعت برای اینکار ماشینهای همزن وجود دارد.در محصولاتی که پروتئین کمی دارند گلوتن نقش مکمل پروتئینی را نیز بازی می کند. بین نیم تا یک درصد مردم ایالات متحده بعلت ابتلا به بیماری سلیاک به گلوتن حساسیت دارند.بیماری سلیاک عبارت از نوعی واکنش ایمنی غیرطبیعی به گلیادین نسبتاً هضم شده می باشد.این بیماری به میزانهای مختلف در تمام مصرف کنندگان گندم در جهان رخ می دهد.مصرف و استنشاق گلوتن نیز موجب برخی واکنشهای آلرژیک و آسیبهای عصبی می گردد. گلوتن گندم پودری کرم رنگ با PH حدود 8/5 الی 4/6 است. از گلوتن گندم در صنایع نانوائی به خصوص در تولید نانهای فانتزی به طور وسیعی استفاده می شود. همچنین در صنایع ماکارونی، تهیه سوسیس و کالباس، در تهیه غذای کودک و همچنین در صنعت چسب سازی به کار می رود. کشورهای پیشرفته از گلوتن گندم به عنوان پوشش حفاظتی تخم مرغ استفاده می کنند. گلوتن گندم به عنوان بیوپلیمر جایگزینی برای پلیمرهای سنتزی در صنعت استفاده می شود. در غذای ماهی به عنوان پلت چسبان از گلوتن گندم استفاده می شود. گلوتن گندم معمولاً حاوی 80 75 درصد پروتئین، رطوبت آن حداکثر 8 درصد، میزان خاکستر درحد صفر و کمترین میزان فیبرخام را دارد. میزان جذب آب آن حداقل 170 درصد می باشد. پروتئین های مهم گلوتن گندم، گلوتنین وپرولامین است. گلوتن گندم علاوه بر این که منبع پروتئینی مناسبی به شمار می رود، منبع مناسبی از اسیدآمینه ها، مخصوصاً اسیدآمینه های گوگرددار و گوگرد معدنی نیز می باشد. کمبود اسیدآمینه های گوگرددار مشکل عمده در تغذیه طیور می باشد . وبستردرسال 1984 بیان کرد که توازن اسید آمینه ها در گلوتن گندم بسیار مناسب است و علاوه بر این باعث خوشخوراکی غذا شده و نسبت به سایر موادغذائی دارای کمترین عوامل ضدتغذیه ای می باشد. هگرو فرناندودرسال 1997 گزارش کردند که جوجه ها نسبت به ویسکوزیته در هفته اول زندگی خود بسیار حساس هستند و بالابودن ویسکوزیته روده منجر به کاهش فعالیت آنزیم ها و جذب کمتر مواد مغذی می گردد. همچنین افزایش ویسکوزیته و ایجاد چسبندگی باعث کاهش سرعت عبور محتویات دستگاه گوارش می شود، در نتیجه مواد غذائی مدت بیشتری در روده می مانند و همین عامل باعث کاهش مصرف خوراک و در نتیجه کاهش رشد می گردد. از گلوتن گندم به عنوان منبع مناسب پروتئینی در تغذیه آبزیان (قزل آلا و میگو) نیز استفاده شده است . هدف از انجام این آزمایش تعیین ارزش غذائی گلوتن گندم و تأثیر استفاده از آن بر توان تولیدی جوجه های گوشتی می باشد.در این پژوهش ارزش غذائی گلوتن گندم و تاثیر آن بر توان تولیدی جوجه های گوشتی بررسی شد. آزمایش با 5 جیره غذائی انجام شد. جیره های آزمایشی شامل: 1) جیره شاهد فاقد گلوتن گندم، 2) جیره حاوی 5/2 درصد گلوتن گندم، 3) جیره حاوی 5 درصد گلوتن گندم، 4) جیره حاوی 5/7 درصد گلوتن گندم، 5) جیره حاوی 10 درصد گلوتن گندم. جیره های آزمایشی از لحاظ انرژی و پروتئین یکسان بودند و برای 3 دوره آغازین، رشد و پایانی تهیه شدند. مدت آزمایش 49 روز بود. برای تهیه جیره های آزمایشی انرژی قابل سوخت و ساز تصحیح شده برای ازت و ترکیبات شیمیائی (پروتئین، اسیدآمینه ها و…) گلوتن گندم اندازه گیری شد. نتایج حاصل از ازمایش نشان داد که افزایش وزن بدن جوجه هائی که جیره شاهد و جیره حاوی 5/2 و 5 درصد گلوتن گندم مصرف کردند بیشترین بود . جیره های حاوی 5/2، 5 و 10 درصد گلوتن گندم بهترین ضریب تبدیل خوراک را ایجاد کردند . میزان خوراک مصرفی در گروهی که از جیره 5/7 درصد گلوتن گندم تغذیه کرده بودند کمترین مقدار بود . درصد تلفات در بین هیچکدام از گروهها تفاوت معنی داری نداشتند. کمترین هزینه خوراک برای تولید یک کیلوگرم وزن زنده در گروههایی که با 5 و 5/2 درصد گلوتن گندم تغذیه شدند به دست آمد. درصد سینه گروههائی که با جیره شاهد، 5/2 و 5 درصد گلوتن گندم تغذیه شدند بیشترین مقدار بود و درصد ران، بالها و کبد بین گروهها تفاوت معنی داری نداشت. درصد چربی محوطه بطنی در گروهی که با جیره 5/7 درصد گلوتن گندم تغذیه شدند بیشترین مقدار بود .

??عضویت در کانال تلگرام   https://telegram.me/nrdco
??ارتباط  تلگرامی  با مدیر   @ehsanmoradib
? سایت شرکت    www.nrdco.ir
?ایمیل    nrdco.ir@gmail.com
?تلگرام و تماس  09376748920
???تماس  09105967660
? ??تماس  09213194340
???فکس  08338224673
???دفتر  08338250501
??? دفتر 08338250563
??کد پستی  6715613388  
شرکت نیک رویش دالاهو
( مهندس احسان مرادی )


باگاس

باگاس از نیشکر تولید می شود و حدود 30-20 درصد از وزن نیشکر را تشکیل می دهد. باگاس درواقع باقیماند? فیبری به جای مانده بعد از عصاره گیری از شکر می باشد که به صورت قطعات ریز تراش? چوب و به رنگ زرد کاهی می باشد. باگاس دارای فیبر بالا و نیتروژن و قابلیت هضم پایین است که میزان عناصر تشکیل دهنده آن با توجه گونه های مختلف نیشکر و بر حسب رشد سنی نیشکر، نحوه ی برداشت آن و بالاخره میزان بازیابی و راندمان عصاره گیری در آسیابها به مقدار کمی متفاوت است.تولید متوسط نیشکر در هر هکتار حدود یکصد تن می باشد و بر اساس تجربیات به دست آمده در خوزستان پس از استحصال شربت از نیشکر حدود 32 تن باگاس با رطوبت حدود 50 درصد از هر هکتار به دست می آید.
ترکیبات شیمیایی باگاس نیشکر
باگاس شامل ذرات بسیار ریزی به نامهای فیبر و پیت می باشد.
فیبر: ذرات حاصل از خرد شدن بافتهای خارجی ساقه که دارای سلولهای استوانه ای سخت با قابلیت ارتجاع بالا می باشد و کمی درشت تر از پیت است.
پیت: ذرات به جای مانده از لایه های میانی ساقه نیشکر که دارای شکل نامنظم و بسیار نرم می باشد و قابلیت جذب بالایی دارد.
آنالیز باگاس نیشکر
پروتئین خام 1.5
چربی 0.50
فیبر خام 44
هیدرات کربن 44
کلسیم 0.95
فسفر 0.29
پتاسیم 0.50
انرژی کل 1/98kg

 

??عضویت در کانال تلگرام   https://telegram.me/nrdco
??ارتباط  تلگرامی  با مدیر   @ehsanmoradib
? سایت شرکت    www.nrdco.ir
?ایمیل    nrdco.ir@gmail.com
?تلگرام و تماس  09376748920
???تماس  09105967660
? ??تماس  09213194340
???فکس  08338224673
???دفتر  08338250501
??? دفتر 08338250563
??کد پستی  6715613388  
شرکت نیک رویش دالاهو
( مهندس احسان مرادی )